Pszichomókus

Hogyan kezelje a váratlan helyzeteket és maradjon nyugodt

Néha dominóként dől össze életünk
Néha dominóként dől össze életünk

Életünk nehéz döntések és tragédiák sorozata. Mégis nyugodtnak kell maradnunk, minden körülmények között, hiszen csak így tudjuk a lehető legjobb döntést meghozni. Hogyan lehetséges ez? Cikkünkből kiderül.

Az élet tragédia! Ez nem egy önsajnáltató vagy depressziós sorstársunk megállapítása, hanem egy neves klinikai pszichológus, Jordan Peterson véleménye. Az élet tragédiákkal teli, de ennek ellenére – vagy éppen ezért – tudjuk értékelni mindazt, amit szeretünk, tisztelünk és becsülünk.

Lehetünk azonban bármilyen bölcsek, az élet úgy érezzük, hogy sokszor nem kímél minket. Egy szerettünk megbetegedése vagy halála, párkapcsolati hűtlenség vagy egy munkahelyi elbocsátás – ezek egyenként bekövetkezve is lesújtó hatással lehetnek, nem ritkán azonban egyszerre következnek be.

Mit tehet ilyenkor, hogy ne roppanjon össze és akár támaszként is szolgálhasson mások számára?

Min tud változtatni?

A stressz egyik elsődleges forrása, amikor olyan körülményen idegeskedünk, amin nem tudunk változtatni. Összpontosítson arra, amire van ráhatása! Ha mindent megtesz, ami csak az erejéből, idejéből és képességeiből telik, senki nem tehet szemrehányást Önnek, még saját maga sem! Utóbbi pontot fontosnak tartom kiemelni, mert az önostorozás olyan verem, amelyben könnyű megragadni.

A kikerülési útvonalon gondolkodjon

Bár ez a pontunk elsőre furcsának tűnhet, egy példával szemléltetve máris érthetővé válik. Amikor az országúton autózva hirtelen Ön elé ugrik egy vaddisznó, két dolgot tehet. Ha az akadályra mered, nagy eséllyel neki is fog ütközni.

Ha ellenben a menekülési útvonalon kezd el gondolkozni és tekintete is arra irányul, nagyobb eséllyel kerüli el a balesetet.

Hasonlóan az autóvezetéshez, az életben is érdemes minél előbb a megoldási lehetőségeken agyalnia, ahelyett, hogy lefagyna. A “flight or fight”, azaz a “menekülj vagy harcolj” reakciói közül tehát az utóbbit érdemes választania.

Dolgozzon ki egy tervet, bontsa le a megoldást kisebb lépésekre!

Ne cselekedjen elhamarkodottan

Egy elkeserítő vagy éppen Önt feldühítő helyzetben legszívesebben rögtön cselekedne.

“Most jól odamegyek és letépem a fejét!!”

“Kész, vége, lehet kiugrani az ablakon…”

Az ilyen vagy ehhez hasonló (ön)destruktív cselekedeteket szinte azonnal meg fogja bánni. Csak arra jók, hogy pillanatnyi érzéseinek teret adjon, viszont semmi haszna nem fog származni belőle, sőt!

A harag és az elkeseredettség rossz tanácsadó. Gyakran hallani a “számolj tízig” tanácsot, ez szerkesztőségünk szerint azonban hatástalan.

Inkább azt tanácsoljuk, ossza meg ötletét egy barátjával. Ha őrültségről van szó, mert magának vagy másoknak ártana vele, egy barát  – de vészhelyzetben akár egy jó szomszéd is – biztosan el fogja tanácsolni Önt tőle.

Önnek van tuti tippje? Mi az, amit alkalmazni szokott vészhelyzetben? Kíváncsian várjuk tanácsait, ossza meg velünk egy hozzászólásban!





Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*